Je bent nog maar pas je bedrijf gestart en je kan dus nog wel wat klandizie gebruiken ?
Of je hebt nog niet het budget om advertenties te plaatsen in reclameblaadjes of de krant ?
Dan kan je in dit blogartikel enkele methodes vinden hoe je je bedrijf lokaal kan promoten. Somige zijn helemaal gratis, andere vereisen een klein budget.
Zorg er eerst voor dat je je USP’sUnique Selling Point = Een unieke eigenschap of unieke eigenschappen die jouw product of dienst onderscheidt van anderen kent.
Met welke unieke eigenschappen kan jij je onderscheiden van je concullega’s in dezelfde branche. Deze zal je extra in de verf moeten zetten om meer klanten naar jou bedrijf te lokken.
Waar gaat deze blog over :
1. Wordt lid van een ondernemingsvereniging
2. Laat een eigen website maken
3. Biedt een nieuwsbrief aan
4. Bloggen
5. Vermelding in bedrijfsgidsen
6. Wees actie op sociale media
7. Plaats een gastblog op een andere website
8. Plaats je bedrijf op Google Mijn Bedrijf
9. Laat klanten een review plaatsen
10. Vraag backlinks naar je website
11. Hou je huidige klanten tevreden
12. Doe aan videomarketing
1. Wordt lid van een ondernemingsvereniging
Wordt lid van een ondernemersvereniging zoals bijvoorbeeld UNIZO, IZEO, UNIZEB,…
Veel van deze verenigingen hebben meestal ook een plaatselijke afdeling waar je lokale ondernemers kan ontmoeten. Regelmatig organiseren ze ontbijtsessies, bedrijfsbezoeken en informatiesessies over diverse interessante onderwerpen.
Belangrijker is echter dat je hierdoor een netwerk opbouwt, waardoor deze ondernemers misschien ook sneller bij jouw zaak gaan terecht komen. Je doet nu eenmaal liever zaken met iemand die je kent.
2. Laat een eigen website maken
Een eigen website is het promotiekanaal bij uitstek.
Dag en nacht kunnen geïnteresseerden op je website terecht voor informatie. Zelfs ’s nachts kunnen ze je gegevens raadplegen om je te kunnen contacteren. s’ Nachts een mailtje sturen, zodat jij ’s morgens onmiddellijk kan antwoorden op de vragen van potentiële klanten.
Nadat je website eenmaal gemaakt is, is het een gratis promotiekanaal. Indien je website goed geoptimaliseerd is voor Google, kunnen de klanten gratis op je website terecht komen.
Indien je website geoptimaliseerd is voor conversie, zullen de klanten ook meer en meer acties uitvoeren op je website. Dit kan van alles zijn : verkopen, inschrijven voor de nieuwsbrief, online afspraak maken, contact opnemen via het contactformulier,….
3. Biedt een nieuwsbrief aan
Geef aan je bezoekers van je website de mogelijkheid om in te schrijven op een nieuwsbrief. Hierdoor kan je geïnteresseerden voorzien van tips en nieuwigheden in jouw vakgebied, nieuwe diensten, nieuwe producten,….
Je moet natuurlijk wel eerst je bezoekers zover krijgen om in te schrijven op je nieuwsbrief. Dit kan bijvoorbeeld door iets gratis weg te geven zoals een ebook, een checklist, een kortingsbon,…… Nadat ze hun emailadres hebben doorgegeven, ontvangen ze de link dan via hun mailbox.
Tevens wordt het afgeraden om je nieuwsbrief ook werkelijk “nieuwsbrief” te noemen. De naam nieuwsbrief heeft namelijk een nogal negatieve bijklank. ’t Is beter je nieuwsbrief een naam te geven zoals: ondernemerstips, laatste nieuws, handige tips,….. afhankelijk natuurlijk van de branche waar je in zit.
Het versturen van nieuwsbrieven noemt men emailmarketing. Hou er wel rekening mee dat je enkele nieuwsbrieven stuurt naar mensen die zich hebben ingeschreven voor je mailinglijst. Dit om rekening te houden met de GDPR-wetgeving die op 25 mei 2018 is ingegaan.
Klanten die reeds goederen bij je kochten of waar je reeds een dienst voor hebt geleverd, mag je wel een mailing sturen. Je moet echter altijd de mogelijkheid geven om zich te kunnen uitschrijven.
Het versturen van nieuwsbrieven kan via volgende aanbieders :
Autorespond: www.autorespond.nl
Enormail: www.enormail.nl
Mailchimp : www.mailchimp.com
Aweber : www.aweber.com
Infusionsoft : www.infusionsoft.com
ActiveCampagin : www.activecampaign.com
Mail Blue : https://mailblue.nl/
La Posta : https://laposta.nl
La Posta kan je tot 2000 emailadressen en tot 12.000 nieuwsbrieven gratis gebruiken. Zeker een aanrader om mee te beginnen!
4. Bloggen
Wanneer je dan een eigen website hebt, is het ook nog maar een kleine stap om te beginnen met bloggen.
Nu vraag je je zelf af : Waarom zou ik bloggen ?
Wel, door op regelmatige tijdstippen een blog te plaatsen en deze te promoten op sociale mediakanalen, ga je jezelf voordoen als een autoriteit in jouw vakgebied.
Wanneer de lezers dan ook nog reacties gaan plaatsen en je blog beginnen te delen, zullen meer en meer mensen je blog volgen. Dit zorgt er waarschijnlijk ook voor dat er zich meer mensen gaan inschrijven op je nieuwsbrief.
Door blog artikelen te schrijven met waarde, blijven de lezers langer op je website. Dit zorgt voor een langere dwell-timeDwell-time is de tijd die een bezoeker op je pagina blijft nadat hij op een koppeling op een resultatenpagina van een zoekmachine heeft geklikt, waardoor Google je ook hoger gaat laten ranken…. Want doordat je lezers langer op je website blijven, moet jij wel een goede, interessante blog hebben. Hierdoor stijgt je autoriteit in de zoekmachines.
Het bekendste blog platform om mee te bloggen is WordPress.
5. Vermelding in bedrijfsgidsen
Zorg ervoor dat je bedrijf vermeldt wordt in zowel online als offline bedrijfsgidsen.
Meestal geven de gemeentes een bedrijfsgids uit van alle zelfstandigen en ondernemingen in hun gemeenten. Zorg dat je hier zeker in staat. Dit is een handige gids die nog wel eens ter handen wordt genomen door de mensen wanneer ze op zoek zijn naar een gelaatsverzorger, een schrijnwerker,…..
De gouden gids wordt tegenwoordig nog aan huis gebracht. Ik denk echter dat veel mensen deze onmiddellijk bij het oud papier gooien. Ik vermoed dan ook dat de gids binnen een jaar of 5 niet meer voor onze voordeur gaat liggen.
Online is het echter nog steeds handig om de gids te raadplegen. Meldt uw bedrijf dan ook aan voor een vermelding op de online gids. Dit kan via volgende link : Bedrijf aanmelden bij de online Gouden Gids
Wanneer je op Google zoekt naar “online bedrijfsgidsen België” kom je er zeker nog een aantal tegen waar je je voor kan aanmelden.
Hier zijn alvast enkele :
6. Wees actief op sociale media
Kies één of meerdere sociale netwerken die jou liggen en plaats hier regelmatig wat content op.
Vraag je je af wat je zoal kan plaatsen op deze media ?
- Geef je bedrijf een gezicht : plaats wat informatie over de oprichters van het bedrijf, de directie, de werknemers
- Maak een post van een vraag die klanten vaker stellen
- Stel een poll op en kom er zo achter waar je klanten zo al mee bezig zijn
- Plaats een uitnodiging voor een evenement
- De voorstelling van een nieuw product of dienst
- Actuele informatie over de producten of diensten die je biedt
- Een bedrijfsvideo
- Een wedstrijd
- Een mooi reclamefilmpje van je bedrijf
- Studies over een bepaald product of dienst
- Cijfers (zoveel verkocht,…)
Dit zijn er al enkele. Weet jij nog iets wat je op je sociale media pagina zou kunnen plaatsen ? Geef het onder weer in de reacties !
7. Plaats een gastblog op een andere website
Wanneer je al regelmatig wat blogs hebt geplaatst, kan je overwegen om eens een blog te plaatsen op de website van een concullega in dezelfde branche. Onderzoek echter wel eerst of de website waar je de gastblog wil plaatsen een goede ranking heeft in Google… Anders heeft het niet zo veel zin.
Door het plaatsen van blogs op andere websites, krijg je ook weer een beetje autoriteit. Vraag wel aan de websitebeheerder of je een link mag plaatsen naar je eigen website.
Je moet wel oppassen dat je hetzelfde artikel dan ook niet plaatst op je eigen website. Dit noemt men duplicate contentDuplicate content is dubbele inhoud die op meer dan één webpagina wordt geplaatst. Het kan gaan over gehele artikels of een deel van het artikel en wordt afgestraft door Google. Google wil namelijk unieke content!
Wat je wel kan doen is om 1 van de 2 artikels een canonical tag canonical tag is een html-element waarbij je kan aangeven welke de originele inhoud is bij duplicate content te geven. Hiermee geef je aan welk het originele artikel is, welk geïndexeerd mag worden door Google. De canonical tag wordt geplaatst in de <head> van de website.
Dit is de code die je in de head-sectie moet plaatsen : <link rel=”canonical” href=”website.be/artikel”>. De website die dan hier wordt vermeldt is het originele artikel die dan de pagerank krijgt en ook vermeld wordt in de zoekresultaten van de zoekmachines.
8. Plaats je bedrijf op Google Mijn Bedrijf
Via Google mijn bedrijf : https://www.google.com/intl/nl_be/business/ kan je een bedrijfsprofiel aanmaken op Google.
Door een profiel aan te maken in Google My Business krijg je op de zoekresultatenpagina een mooie vermelding van je bedrijf met alle contactgegevens (die je natuurlijk wel eerste zelf zal moeten ingeven bij het aanmaken van je bedrijfsprofiel).
9. Laat klanten een review plaatsen
Wanneer je producten hebt verkocht of een dienst hebt verricht bij een klant, vraag dan altijd naar een review.
Dit kan heel simpel door een mailtje te sturen naar de klant en te vragen of hij tevreden is met de aangekochte producten of de uitgevoerde dienst.
Om het de klant gemakkelijk te maken kan je hem vragen om een review te schrijven door te antwoorden op volgende vragen :
- Welke twijfels had je van tevoren ?
- Hoe was je ervaring met het product/dienst ?
- Wat waren je resultaten van het gebruik van het product of de dienst ?
- Aan wie zou je dit aanbevelen ?
- Is er nog iets leuk om te vertellen.
Het best is het eigenlijk om dit niet via mail te doen, maar door de klant gewoon op te bellen en hem de vragen te stellen. Neem het telefoongesprek op en schrijf de review later zelf om hem op je website te zetten. Met reviews voor Google Mijn Bedrijf gaat dit natuurlijk niet, daar moeten de klanten het zelf opzetten.
*De vragenlijst en methode komt uit het boek van Aartjan Van Erkel (Maak ze Gek – Hoe je opvallend veel klanten trekt met online marketing)
Maak Ze Gek! – Aartjan Van Erkel
10. Vraag backlinks naar je website
Om je website hoger te doen scoren in Google kan je naar backlinks vragen van andere websites. Dit noemt men ook wel offpage optimalisatie.Offpage optimalisatie is alles wat je doet om je website hoger te laten scoren in Google, buiten je website om
Best vraag je wel enkel backlinks van websites die hoog scoren in Google (dus een hoge autoriteit hebben) en die iets met jou sector te maken hebben.
Vraag aan de website eigenaar of hij de link + anchortekstis de linktekst, de zichtbaar aanklikbare tekst in een link naar jou keuze op zijn website zou willen plaatsen.
Zo kan je in de anchortekst een voor jou belangrijk zoekwoord verwerken.
Bv: <a href=”zoekmachinemarketing.be” target=”_blank”>Meer informatie over zoekmachinemarketing</a>
“Meer informatie over zoekmachinemarketing” is hier de anchortekst.
11. Hou je huidige klanten tevreden
Een goede service na verkoop is ook steeds belangrijk. Door je huidige klanten tevreden te houden zorg je ervoor dat je klant mond-aan-mond reclame maakt voor je zaak.
Tevens zal hij sneller een goede review plaatsen als hij ook, na verkoop of uitvoering van de dienst, een goede service van je bedrijf blijft hebben.
De klant moet altijd op de eerste plaats komen!
12. Doe aan videomarketing
You Tube is na Google de belangrijkste zoekmachine in de markt. Door aanwezig te zijn op Google kan je je zaak dus een stevige boost geven.
Start met het maken van filmpjes en promoot deze op de diverse kanalen. Deze video’s worden vaak veel gedeeld waardoor zo’n filmpje viraal kan gaan.
Wat voor soort filmpjes kan je allemaal maken ?
- Productvideo’s
- Wanneer je een dienst verricht : een filmpje van hoe iets juist in zijn werk gaat
- Reviews van tevreden klanten
- Bedrijfsvideo
- Voorstelling van het personeel
- Een video tutorial : Leg via een video uit hoe klanten zelf iets kunnen uitvoeren
Dit zijn al enkele video’s die je zou kunnen maken. Weet jij er nog meer ? Plaats een reactie onder het artikel!
Zoals je in het artikel kon lezen, zijn er dus een heel aantal stappen die je zelf kan nemen om je bedrijf/website lokaal te promoten.
Ken jij nog een aantal manieren hoe je je zaak lokaal kunt promoten? Dan hoor ik het graag in de reacties.