Klantentevredenheid bij Bookspot.be
Een aantal weken geleden ging ik op zoek naar een aantal boeken: 3 marketing boeken en 1 software boek.
Omdat ik zo tevreden ben over de klantenreis die ik heb doorlopen bij Bookspot.be wil ik jullie deze niet onthouden.
Mijn klantenreis begon bij de meest gebruikte zoekmachine ter wereld, nl. Google. Na verschillende sites te hebben vergeleken, kwam ik terecht op de website van Bookspot.be.
Zegt je niets? Mij zei het ook niets… Dus ging ik op onderzoek uit. Nu blijkt Bookspot de opvolger te zijn van ECI (wat een aantal jaren geleden failliet is gegaan). Ik was hier vroeger nog lid van en kreeg dan om de zoveel tijd een catalogus, waaruit ik dan x aantal keren per jaar een bestelling moest doen. Het concept was door het internet echter achterhaald.
Omdat ik zo positief ben over de website, het bestelproces, de levering en ook de communicatie van Bookspot doe ik dit proces graag voor jullie uit de doeken. Ik ben dan ook een 100% tevreden klant!
De website van Bookspot.be
Het vrolijk ogende kleurrijke logo en de website spraken mij onmiddellijk aan. Je krijgt er onmiddellijk een goed gevoel bij. Ik had dan ook dadelijk zin om een bestelling te plaatsen. Ik had natuurlijk op voorhand de prijzen al vergeleken met andere sites… En dat zag er goed uit.
Bovenaan de website zie je enkele USP’s (unique selling points) zoals :
- Morgen in huis
- 10% korting met premium: wanneer je bookspot premium neemt (0.99 euro/maand), krijg je 10% korting op je aankopen, 99 dagen bedenktijd en terugsturen, gratis verzending.
- 20% korting bij Bookspot VIP: Je betaalt maandelijks 7 euro. Dit geld komt in je spaarpotje terecht. Je kunt het tegoed uitgeven wanneer je maar wil. Je krijgt 20% korting op het bestseller VIP-assortiment en 10% korting op alle andere producten, 99 dagen bedenktijd en terugsturen, gratis verzending.
In de rechterbovenhoek vind je Social Proof: “Door klanten beoordeelt met een 8.7”. Wanneer je hier op klikt, kom je op de reviewpagina terecht.
Uiterst rechtsboven staat er een link naar de klantenservice. Dit geeft ook weer veel vertrouwen naar de klant toe. De klant hoeft niet te zoeken naar een manier om contact op te nemen met de klantendienst.
Ook vind je bovenaan op de website ook een zoekvenster. Wanneer je dus weet naar wat je op zoek bent, zal je snel geholpen zijn. Daarnaast zijn er nog de mogelijkheden om in te loggen, een verlanglijstje aan te leggen en je winkelmandje te bekijken. (Indien je hier reeds iets hebt ingelegd)
Tevens is er ook een effectieve navigatiebalk voorzien. Alles om het de bezoeker/klant zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Wanneer je iets naar onder scrolt, krijg je een overzicht van de 10 best verkochte boeken. Ook altijd handig, wanneer je nog niet dadelijk weet welk boek je zou willen kopen.
Wanneer je nog iets verder naar onder scrolt, krijg je zelfs een link naar de bestsellers per Genre. Dit allemaal om het de potentiële zoekende klant zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Tevens merk ik op dat de balk met het zoekvenster, de mogelijkheid om in te loggen, het verlanglijstje en de winkelmand altijd bovenaan in beeld blijven. Je hoeft hier dus niet weer helemaal voor naar boven te scrollen. Wat kan het leven soms toch zo gemakkelijk zijn!
Dan volgt nog de mogelijkheid om je in te schrijven voor de nieuwsbrief en in de footer nog de navigatie naar informatie over de klantenservice, info over Bookspot en de social media kanalen.
Daaronder vind je dan nog enkele keurmerken en de betalingsmethodes. Heerlijk transparant!
Het plaatsen van de bestelling bij Bookspot
Omdat ik wist welke boeken ik wilde bestellen, zocht ik ze natuurlijk gewoon op via het zoekvenster.
Wanneer je de naam van het boek ingeeft, krijg je al direct de kaft te zien van het boek en eventueel andere suggesties.
Je krijgt een mooie foto te zien van de cover van het gewenste boek, de inhoud en alle andere relevante informatie betreffende het boek.
Je hebt de mogelijkheid om het boek in te kijken, in 1 klik te bestellen of toe te wijzen aan je verlanglijst.
Indien er recensies zijn, kan je op de 2de tab “Review” klikken.
Bestel je het boek, dan krijg je onmiddellijk een overzicht van wat er in je winkelmand zit en krijg je ook direct je korting te zien. Goed gezien door Bookspot.be. De korting vermindert de pijn een beetje waardoor je misschien nog wel iets extra’s in je winkelmand plaatst.
Het afrekenproces
Op de winkelmandpagina staat ook heel weinig afleiding. Je ziet onmiddellijk de rode knop met het opschrift “Betalen”. Links in iets kleine letters zie je wel nog een link naar “verder winkelen”.
Je hebt dus eigenlijk maar 2 mogelijkheden. En de meest opvallende is natuurlijk “Betalen”.
Je komt dan in een scherm terecht waar je kan inloggen of eventueel een account aanmaken, indien je nog geen account hebt.
Je krijgt daarna nog eens een overzicht te zien van je bestelling en op de volgende pagina kan je je aankopen betalen. Er zijn verschillende betalingsmogelijkheden voor handen, dus er zal zeker een methode tussen zitten die ook voor jou past.
Bevestiging van je bestelling
Enkele minuten nadat je je bestelling hebt geplaatst krijg je een bevestigingsmail van Bookspot.be.
Om de volledige bevestigingsmail te bekijken, klik op bovenstaande afbeelding!
Het eerste wat ze doen is je natuurlijk bedanken voor je bestelling. Ze doen dit op een persoonlijke manier door je naam te vernoemen in de mail. Ook vragen ze onmiddellijk naar een recensie van Bookspot.be. Indien je vlot door het bestelproces bent gegaan, laat je misschien ook wel sneller een recensie na.
Dan volgt nogmaals een overzicht van je bestelling en wanneer je de bestelling mag verwachten.
Ondervind je moeilijkheden kan je zonder probleem contact opnemen met de klantendienst. Er staat een mailadres en een telefoonnummer in de mail vermeldt. Van transparantie gesproken! Zo, hoort het!
Iets daarna krijg je een mail van de pakjesdienst die je pakket gaat bezorgen. Hiermee kan je volgen waar je pakketje zich op het moment bevindt.
Van Bookspot.be zelf krijg je ook nog een mail. Ook een mail die je helemaal blij maakt!
Het is allemaal zo eenvoudig, maar o zo goed aangepakt!
De layout van de mail maakt je gewoon helemaal happy.
Ook in deze mail staan nog de details van de bestelling en contactgegevens indien er toch nog iets mis zou gaan.
En dan ontvang je je bestelling
En dan komt de koerier langs met je bestelling. Spannend… Alhoewel je weet wat er in de verpakking zit, blijft het toch een belevenis.
“Houd je niet in, maak maar open!”, staat er dan ook op de verpakking.
Vraag naar review
Om hun klanten aan te zetten om een review te plaatsen, stuurt Bookspot.be een 2-tal weken na de ontvangst van de bestelling een mail. Met het plaatsen van een review kan je een cadeaubon winnen ter waarde van 50 euro. Dus waarom zou je geen recensie achterlaten voor je gekochte artikelen?
Ik ben dus een zeer tevreden klant van Bookspot.be en vind dat ze de klantenreis fantastisch aanpakken. En nee, ik krijg geen commissie om bookspot aan te raden. Helaas!
Wil je iets bestellen bij Bookspot.be? Surf dan naar : https://www.bookspot.be.
Hebben jullie nog mooie voorbeelden van bedrijven waar de klantenreis wel heel goed wordt aangepakt? Laat het dan weten in de commentaren.
Of misschien wel bedrijven waar ze het helemaal niet goed doen…. Ook dat is altijd interessant om eens een keertje te bekijken.
Meer informatie over de customer journey of klantreis? https://nl.wikipedia.org/wiki/Klantreis
Tot de volgende.