Een goede domeinnaam kiezen

Facebook
Twitter
LinkedIn

Het belang om een goede domeinnaam te kiezen

Hoe grondig moet je nu eigenlijk nadenken over de domeinnaam voor je bedrijf of vereniging? Is het nog wel echt zo belangrijk?
Als je een goede website hebt zullen de bezoekers je website toch wel vinden… Of niet?

In dit artikel kom je meer te weten wat een domeinnaam is, waaraan deze best kan voldoen, hoe je aan een domeinnaam geraakt, wat de kosten zijn van een domeinnaam…. En nog veel meer.

Lees snel verder.

Wat is een domeinnaam?

Een domeinnaam is de naam die je ingeeft in je browser om op de website naar jou keuze terecht te komen.

De domeinnaam is je website adres. Het maakt deel uit van een groter Domain Name System (DNS) waarmee internetgebruikers een combinatie van woorden kunnen invoeren in plaats van een lange reeks cijfers.

Domeinnaam

Waarom is het kiezen van een goede domeinnaam belangrijk?

  1. De domeinnaam is de eerste impressie van je bezoeker. De url of het website-adres is het eerste wat je bezoeker te zien krijgt. Een goed gekozen domeinnaam kan een positieve en blijvende indruk maken, terwijl een slecht gekozen domeinnaam je bezoekers onmiddellijk kan wegjagen.

    De domeinnaam is net zo belangrijk als de merknaam of het logo van een bedrijf. Denk hier dus goed over na!

  2. Het heeft invloed op de SEO van je website. Zoekwoorden in de domeinnaam kunnen nog steeds helpen bij je SEO-ranking, alhoewel dit minder en minder belangrijk is geworden.

  3. Het definieert je merk, hierdoor kan de juiste domeinnaam je naamsbekendheid vergroten.

Tips om een goede domeinnaam te kiezen

  1. Kies de juiste domeinnaam extensie.

    In België kan je moeilijk om een .be domeinnaam heen. In 2021 waren er meer dan 1.737.000 .be-domeinnamen geregistreerd, wat meer dan 50% is van alle in België geregistreerde domeinnamen. (info website : DNS)

    Ben je dus vooral actief in België, kies je dus best voor een .be-domeinnaam. Zie je de zaken groots en heb je internationale ambities, kies je best voor een .eu- of .com-extensie.  Ben je enkel   werkzaam in Vlaanderen, kan je natuurlijk ook kiezen voor .vlaanderen. Alhoewel we deze domeinextensies toch niet zo dikwijls tegenkomen.

    Weet dat er meer dan 500 exenties op de markt zijn. (.nl, .org, .bizz, .info, .net, .de,….)

  2. Bescherm je merk en registreer ook andere extensies
    Als het je lukt om een felbegeerde .com-domeinnaam te pakken te krijgen, kan je er toch voor kiezen om ook andere TLD’s (extensies) vast te leggen. Bijvoorbeeld .org, .be, enz…. je kan deze domeinnamen dan doorlinken naar je .com-domeinnaam. Zo kan niemand anders deze domeinen in de toekomst gaan gebruiken.

    Je kan hier zelfs nog een stapje verder in gaan door bijvoorbeeld veelvoorkomende spelfouten van je domeinnaam aan te kopen.
    Bijvoorbeeld: als je domeinnaam onmiddellijkafvallen.be zou zijn zou je kunnen overwegen om ook onmiddelijkafvallen.be en onmidellijkafvallen.be aan te kopen. Je kan deze domeinen dan laten forwarden naar je hoofddomeinnaam.
    Wanneer een bezoeker zich vergist met het ingeven van je domeinnaam komt hij alsnog op jou website terecht.
    be is echter geen goed voorbeeld, daar je een domeinnaam beter kort en eenvoudig houdt…. Maar het was dan ook maar een voorbeeld.

  3. Ga je voor een merk-domeinnaam of een domeinnaam waarin zoekwoorden worden verwerkt?
    Beide is natuurlijk mogelijk. Bekende merken zoals coca-cola, apple,… zullen hun merk altijd registreren als domeinnaam. Dit omdat bezoekers in Google onmiddellijk dit domein zullen ingeven.

    Heb je een niet zo bekend merk of verricht je een dienst kan je ook steeds zoekwoorden verwerken in je domeinnaam. Door zoekwoorden in je domeinnaam te gebruiken vertel je aan Google waar je site juist over gaat. Samen met kwalitatieve content, een goede gebruikerservaring kan dit je ranking in google verhogen.

    Tevens kan je dan ook de regio waarin je werkzaam bent in je domein opnemen.
    bv. Tuinonderhoudlimburg.be

  4. Een korte domeinnaam is beter dan een lange domeinnaam.
    De meest voorkomende naamlengte is ongeveer 12 letters. Mik op een domeinnaam van 6 tot 14 letters. Kortere domeinnamen zijn gemakkelijker te onthouden!
  5. Vermijd dubbele letters
    Vermijd dubbele letters in je domeinnaam om typfouten te verminderen. Een domein zoals presssetup.com zal meer typfouten uitlokken en hierdoor verkeer naar de site missen.
  6. Zorg ervoor je de domeinnaam gemakkelijk kan intypen.
    Haal je enkele van de meest bekende websites in de wereld voor de geest, zoals google, apple, facebook, twitter,….
    Wat hebben deze namen allemaal gemeen? Dat je ze heel gemakkelijk kan spellen. De bezoekers zouden geen probleem mogen hebben om je domeinnaam in te geven. Wanneer je het meer dan één keer moet spellen voordat het begrepen wordt, heb je geen goede domeinnaam.

    Wat je zeker wil vermijden is dat bezoekers zich mistypen en op een totaal andere website terecht komen. Die bezoekers komen misschien niet meer terug!

  7. Zorg dat het gemakkelijk uitspreekbaar is.
    Zo gemakkelijk als je domeinnaam uit je vingers rolt, moet deze ook van de punt van je tong rollen.

    Dit maakt het gemakkelijker om je domeinnaam aan andere mensen te vertellen, zodat je ook meer mond-tot-mondreclame krijgt.

    Je kan dit testen door je domeinnaam op een papiertje te schrijven en aan 10 personen te vragen om deze uit te spreken. Als er meer dan enkele personen struikelen over je domeinnaam, zou je deze moeten vereenvoudigen.

  8. Vermijd koppeltekens en cijfers
    Maak geen gebruik van koppeltekens en cijfers in je domeinnaam. Dit maakt het moeilijker om te spellen en uit te spreken. Wanneer je iemand dan je domeinnaam doorgeeft moet je telkens expliciet vermelden dat er een koppelteken of cijfer wordt gebruikt in je domeinnaam. Keep it simple!
  9. Overweeg het gebruik van niche-keywords in je domeinnaam
    Het gebruik van keywords of zoekwoorden helpt bij het verbeteren van de SEO-positie van je website. Als je ervoor kiest om zoekwoorden te gebruiken in je domeinnaam, plaats deze dan in het begin van je domeinnaam, waar ze het meeste effect hebben op je SEO-ranking.

    Wanneer je niche-keywords gebruikt in je domeinnaam is het voor de bezoeker ook vaak duidelijk waar je bedrijf juist voor staat.
    Grasinzaaien.be (voor aanleg van gazons)

    Gebruik hiervoor de keywordtool van Google : https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/ of https://keywordtool.io/ of https://neilpatel.com/ubersuggest/ .

    Ubersuggest Tool - Neil Patel
  10. Denk op lange termijn in plaats van korte termijn
    Denk goed na over welke domeinnaam wat je gaat gebruiken. Het is een belangrijk onderdeel van je business en zou jaren moeten meegaan.

    Indien je achteraf beslist om van domeinnaam te veranderen kan dit je veel geld en seo-waarde kosten. En dit wil je beslist vermijden!

    Wanneer je je fixeert op een bepaalde niche, hou er dan rekening mee dat je deze niche eventueel later nog kan uitbreiden.

    Wanneer je bijvoorbeeld advocaat bent en je op dit moment enkel scheidingszaken doet zou je kunnen opteren voor scheidingsadvocaat.be. Indien je echter ooit van plan bent om ook andere zaken te doen (bv strafzaken) dan kan je beter opteren voor een meer omvattende domeinnaam.

  11. Controleer of het geen handelsmerk is of dat de domeinnaam reeds gebruikt wordt.
    Vooraleer je een merknaam of domeinnaam kiest, zou je eerst moeten nagaan of het niet over een handelsnaam gaat die geregistreerd is.

    Het is natuurlijk het beste als je merknaam overeenstemt met je domeinnaam.
    Bijvoorbeeld, de firma Greenyard NV heeft als domeinnaam : https://www.greenyard.group/

  12. Gebruik een domeinnaamgenerator
    Wanneer je er echt niet uitkomt kan je altijd gebruik maken van een domeinnaamgenerator. Je moet natuurlijk wel al een idee hebben welke richting je wil uitgaan vooraleer je aan de slag kan met zo’n domeinnaamgenerator. Een voorbeeld van een domeinnaamgenerator : https://www.domeinnaamtool.nl/ en https://handigetools.nl/domeinnaam-generator . Er zijn er natuurlijk nog tal van generators op de markt.

    Deze generators zijn natuurlijk ook maar hulpmiddelen. Probeer toch eerst zelf eens goed na te denken over welke domeinnaam je best zou gebruiken.

  13. Check social media
    Als je plannen hebt om in contact te komen met je bezoekers is de kans groot dat je sociale media hiervoor gaat inzetten.
    Controleer ook op deze platformen of de domeinnaam die je gekozen hebt hier ook nog beschikbaar is. Je wil namelijk op alle platformen dezelfde naam gebruiken om het gemakkelijker te maken voor je bezoekers.
    Je kan dit gemakkelijk checken via volgende website: https://www.namecheckr.com/ .

    Wanneer je enkel gebruikt maakt van Facebook kan je wel al overwegen om ook bij de andere sociale media (zoals Twitter, Instagram,…) een account aan te maken. Dit om te vermijden dat iemand anders jou naam gaat gebruiken.

domeinextensie

Waar kan je controleren of een domeinnaam nog vrij is?

Om te controleren of een .be-, .vlaanderen, .brussels-domeinnaam nog vrij is, surf je naar de website van DNS België : https://www.dnsbelgium.be/nl

DNS België - opzoeken of een domeinnaam nog vrij is.

Andere extensies zoals .com, .nl, .de, …. Kan je controleren bij iedere domeinregistrar zoals bijvoorbeeld Vimexx : https://www.vimexx.be/domeinnaam

Waar kan je je domeinnaam registreren?

Je kan je domeinnaam registreren bij je webhostingbedrijf.
Ik werk voor mijn domeinnamen en hosting samen met Vimexx. Heb je hulp nodig bij het registeren van je domeinnaam, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen.

Je kan via Vimexx ook controleren of een bepaalde domeinnaam nog vrij is. (https://www.vimexx.be/domeinnaam )

Vimexx domeinregistratie

Wat is de kostprijs van een domeinnaam?

De kostprijs van een domeinnaam is afhankelijk van de registrar (webhostingbedrijf) en van het soort LTD of extensie wat je wenst.

Het registeren van een .be-domeinnaam varieert van 0.89 euro tot 6 euro voor het eerste jaar. Het verlengen van de domeinnaam kan al een stukje meer kosten.

Hulp nodig bij het kiezen en/of registreren van een domeinnaam?

Heb je hulp nodig bij het kiezen en/of registreren van een domeinnaam?
Neem dan contact met mij op via : 
Mail: silvio@projectinternet.be
Gsm: 0494/60 89 61
Of maak een afspraak via volgende link: Afspraak maken.

Meer interessante artikels...

Klantentevredenheid Bookspot

Klantentevredenheid – Klantenreis

Klantentevredenheid bij Bookspot.be Een aantal weken geleden ging ik op zoek naar een aantal boeken: 3  marketing boeken en 1 software boek.Omdat

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beste bezoeker,

Bedankt om mijn website een bezoekje te brengen.
Ik neem echter voorlopig geen nieuwe projecten meer aan.

Bedankt voor uw begrip!

Mvg

Silvio Westhovens